Gesprek aan het loket
In een rumoerige hal, steeds vaker met een scherm of glazen wand ertussen, is het voor een slechthorende erg inspannend, zo niet onmogelijk, het gesprek aan het loket te volgen. Dankzij de apparatuur, de zogeheten Loket-communicatiepost, wordt een gesprek voeren makkelijker en meer ontspannen.
Hoe werkt het?
De baliemedewerker spreekt in een microfoon en de slechthorende bezoeker ontvangt dit rechtstreeks via een hoofdtelefoon, een ringleiding of een eigen streamer. Hierdoor kan een slechthorende de ander aanzienlijk beter verstaan. “Met Loket-communicatiepost aan onze balie ben ik echt blij. Het is een prima oplossing om de toegankelijkheid van onze dienstverlening te verbeteren. Het neemt drempels weg voor inwoners met gehoorproblemen. Daarnaast kan het een hulpmiddel zijn voor slechthorende of dove medewerkers. In onze gemeente doet iedereen mee. En met de aanschaf van deze apparatuur zijn we weer iets verder met Winterswijk Drempelvrij”, legt wethouder Schepers-Janssen enthousiast uit.
Hoe kan ik het gebruiken?
Bent u slechthorend en wilt u van deze dienst gebruik maken? Dan kunt u dit aangeven bij de baliemedewerker als u het gemeentekantoor bezoekt. Maar maakt u via de website van de gemeente een afspraak, bijvoorbeeld om uw rijbewijs op te halen? Binnenkort kunt u het op dat formulier ook aangeven. Zo weet de baliemedewerker als u zich meldt al dat u de Loket-communicatiepost wilt gebruiken.
Video
Als u wilt weten hoe de Loket-communicatiepost werkt, dan kunt u onderstaande video bekijken: