Contact met de meldkamer
Bij bijvoorbeeld een ongeluk of brand bellen mensen 112. Maar dat gaat moeilijker als u slecht hoort of moeilijk praat. Dan kunt u vanaf nu de 112NL app gebruiken. Medewerkers van de meldkamer starten een chatgesprek als zij merken dat praten lastig gaat. Of als u dit bij het instellen van de app heeft aangegeven. Ook kan de chatfunctie het gesprek vertalen in een andere taal. De 112NL app is dus handig voor iedereen.
Hoe werkt het?
Het downloaden en instellen van de 112NL app is eenvoudig. Nadat u de app heeft gedownload, stelt u bijvoorbeeld in dat u geen Nederlands spreekt of slecht hoort. Als er een noodgeval is, legt u via de app contact met 112. Dit doet u door op ‘bel 112’ te drukken. Vervolgens kan de meldkamer zien dat u ingesteld hebt dat u moeite heeft met spreken of horen. De meldkamer start dan een chat. Ook zien zij uw locatie op dat moment. Zo kan de medewerker van de meldkamer u snel helpen. En wordt de juiste hulp ingeschakeld.
De 112NL app kunt u downloaden via: