Juul (71) heeft destijds mechatronica gestudeerd en maakte programma's voor productiemachines bij de NEDAP in Groenlo. Het project met de waterstofauto kwam voort uit de liefde voor techniek, met name autotechniek. Hierbij heeft hij ook gekeken naar lesmateriaal dat voorhanden was over de nieuwste ontwikkelingen van energiebronnen zoals waterstof. Om het lespakket te maken moest er natuurlijk ook waterstof gemaakt kunnen worden. Daarvoor is een waterstofgenerator aangeschaft met een aantal hogedruk tankjes (10 Bar) en je hebt "demiwater" nodig voor dit proces (gedemineraliseerd water).
Juul vindt het belangrijk dat leerlingen leren wat de mogelijkheden van waterstof zijn. Wereldwijd wil men af van de fossiele brandstoffen want dit geeft enorm veel schade aan het milieu. Dus zoekt men alternatieven (energietransitie). Waterstof is een schone brandstof en zal steeds meer toegepast gaan worden. Leerlingen krijgen hiermee in de toekomst van doen dus is het handig dat zij het basisprincipe van waterstof leren begrijpen.
De voordelen van waterstof zijn dat de actieradius voor motorvoertuigen groter is dan op accu's, dat het na verbranding het restproduct schoon water is en daarmee is het ook een onuitputtelijke bron. Het nadeel is dat winnen van waterstof uit water veel elektrische energie kost. Waterstof is in combinatie met zuurstof een zeer explosief mengsel. Waterstof gewonnen met elektriciteit van windmolens en zonnepanelen noemen we "groene" waterstof, is het uit overige elektriciteitsbronnen verkregen dan spreken we van "grijze" waterstof. Mits men voldoende elektriciteitscapaciteit heeft om waterstof te maken en het distributienetwerk op orde komt dan zal het op grote schaal toegepast worden in vrachtauto's, bussen en personenauto's.
Juul heeft vorig jaar bij Skills basisschoolleerlingen (in kleine groepjes) uitleg gegeven wat de techniek achter waterstof is. Om het aanschouwelijk te maken kon hij de modelauto demonstreren (met afstandsbesturing). Je ziet het proces van waterstof in de modelauto dat door een brandstofcel omgezet wordt in elektriciteit, dat weer het elektromotortje laat draaien.
Om gezondheidsredenen moet Juul helaas gaan stoppen bij Skills en zal het onderdeel waterstofauto worden voortgezet door Jan Kortschot. Jan (67) heeft een weg- en waterbouwkundige opleiding gehad en was onder meer uitvoerder bij Wegenbouwbedrijf Jaartsveld uit Silvolde. Jan wil het waterstof project voortzetten en zal de actuele ontwikkelingen volgen om up to date te blijven met het lespakket. Een andere toepassing van waterstof is de verwarming van huizen, mogelijk kan dit in de toekomst ook meegenomen worden in het lespakket. Die ontwikkeling gaat razendsnel, zeker met de huidige fossiele brandstofprijzen.