- De Groenloseweg blijft een asfaltweg.
- In het landschappelijke deel west van de Groenloseweg wordt de rijbaan gecentreerd tussen de bomen.
- De verdeling en plaatsing van bushaltes op de Groenloseweg wordt nader bekeken.
- Er komen parkeervakken tussen de bomen.
- Er komt een groene toegang aan de westkant van de Groenloseweg. Deze krijgt eventueel een brede middenberm met groen.
- We streven op de Groenloseweg naar het behoud van waardevolle bomen. We streven ook naar maximale uitbreiding met vergroening.
Klimaatadaptatie
Overal in Nederland merken we de gevolgen van klimaatverandering: wateroverlast, hittestress en droogte. Ook in Winterswijk. Die gevolgen zijn letterlijk in kaart gebracht op de Klimaateffectatlas. Door onze openbare ruimte aan te passen kunnen we ons beter tegen deze gevolgen beschermen. ‘Klimaatadaptatie’ noemen we dat.
De Nederlandse overheden – het Rijk, provincies en gemeenten – hebben afgesproken dat de openbare ruimte vóór 2050 ‘klimaatadaptief’ is ingericht. Anders gezegd: de openbare ruimte is zó ingericht dat we er kunnen omgaan met wateroverlast, hittestress en droogte.
Klimaatverandering in Winterswijk
De gevolgen van de klimaatverandering zijn ook voor Winterswijk in kaart gebracht in de Klimaateffectatlas. In de bebouwde kom van Winterswijk spelen vooral wateroverlast en hittestress een grote rol. Dat komt door alle verhardingen, zoals asfalt, stoepen, inritten en gebouwen. Die nemen allemaal hitte op. En die hitte geven ze ook weer af. In de bebouwde kom is het buiten dus warmer dan ergens anders in Winterswijk. Die hitte kunnen we verminderen door zinloze verharding weg te halen. Ook andere materialen en de schaduw van extra bomen maken het koeler. Dat is allemaal belangrijk voor onze gezondheid en veiligheid.
Aanpassingen Groenloseweg
De Groenloseweg ligt in de bebouwde kom, daar waar wateroverlast en hittestress een rol spelen. De Groenloseweg wordt daarom opnieuw ingericht.
De wateroverlast wordt aangepakt door extra groen. Er komen meer bomen en planten langs de weg. Op die groene plekken kan het regenwater in de grond zakken, zelfs bij hevige regenbuien. Dat helpt tegelijk om droogte te voorkomen. Ook komen er parkeervakken met zogenaamde ‘waterpasserende’ bestrating. Die bestrating laat het water door naar de grond eronder. Een andere oplossing is het bovengronds afvoeren en vasthouden van water. De sloot bij Frerikshof is daarvoor bijvoorbeeld geschikt.
Groen
De Groenstructuurvisie van de gemeente verwerken we in het ontwerp. Volgens deze visie brengen we de vroegere structuur van laanbomen terug in de bebouwde kom. Bomen en groen langs de weg zorgen ook voor meer schaduw en voor verdamping. Dat maakt het koeler op straat. Zo krijgt de Groenloseweg een mooie uitstraling én een gezonde en leefbare toekomst. En die toekomst begint nu.
Let op: ziet u geen video? Accepteer dan de cookies.
Meer informatie